KULTURFIS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

The One Ring

5 posters

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Den sjätte spelaren

Inlägg  Anders fre sep 16 2011, 13:25

Glöm inte att jag blir den sjätte spelaren.

Jag ser framför mig en karaktär:

En människa som livnär sig på det någon av de stora floderna har att erbjuda. Med sin kanot så lever han på fiske, transport och enkelt tjuveri. Han har ett gott hjärta och tar från de rika och ger till de fattiga.

Han skryter om att hans syn är lika god som en alv och att hans styrka är som hos ett troll. Det är bara lögn men det finns ingen som kan simma snabbare än honom. Det är sant.

Carion Tapper

P.S. Men jag kommer inte att vara med den 22:a september D.S.
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 45
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Carlleon lör sep 17 2011, 09:16

Jag är som vanligt i valet och kvalet vilken sorts karaktär jag vill spela.

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots lör sep 17 2011, 11:37

Carlleon skrev:Jag är som vanligt i valet och kvalet vilken sorts karaktär jag vill spela.

Klassiskt problem Wink
Bakgrunderna i boken är kanske en bra inspiration att jobba utifrån. Problemet där är dock att de flesta är skitbra...

Tänkte förresten tipsa er om den här fenomenala karaktärsgeneratorn; http://azrapse.es/tor/sheet.html

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Patrik sön sep 18 2011, 18:52

Hej på er.
Jag är grymt laddad inför torsdagen.
Jag har tänkt mig en beoring, har inte bestämt mig om han ska kunna bli björn eller inte.
Jag har dock inte fått pdf:erna pga av att jag inte kan näthandla med min nygamla dator?
Men länken Johan lade upp är ju grym som inspiration. Och så läser jag Hobbiten (gamla Bilbo)
för att komma i stämning.
Ska vi göra karaktärer och köra scenario på torsdag eller hur är det tänkt. Kommer vi hinna med både och?
Gör vi inte det är det kanske onödigt att Johan förkortar och omarbetar scenariot.

Jag skulle kunna tänka mig att ses någon kväll innan torsdag och göra karaktär om någon
annan är på.

ha en trevlig söndagskväll och en härlig måndag!

Patrik

Antal inlägg : 132
Join date : 11-04-24

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  claes sön sep 18 2011, 19:18

Patrik skrev:Jag har tänkt mig en beoring, har inte bestämt mig om han ska kunna bli björn eller inte.
Jag är rätt säker på att det bara är Beorn som är en hamnskiftare. Hans folk är människor utan förmågan.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 47
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Carlleon sön sep 18 2011, 19:31

Jag har testat karaktärsskaparen och den gjorde att man fick lite mer koll på karaktär.

I detta nu har jag två idéer och den ena är en Barding, Treasure-seeker av lite tjuvaktig karaktär. (Såg Disneyfilmen Trassel häromdagen och "hjälten" var en inspiration.) Den andra tanken är en alv.

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  claes mån sep 19 2011, 20:17

Patrik skrev:Jag skulle kunna tänka mig att ses någon kväll innan torsdag och göra karaktär om någon annan är på.
Jag har inget för mig på tisdag kväll. Johan kan du?
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 47
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots mån sep 19 2011, 20:26

Jag har inget särskilt för mig imorgon så det funkar.

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Carlleon mån sep 19 2011, 21:55

Jag är nog upptagen alla dagar utom torsdag. Men jag dubbelkollar imorgon.

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots tis sep 20 2011, 14:46

Hur blev det med ikväll egentligen?

Annars så är karaktärsskaparprocessen inte alltför blodig så den hinns nog med på torsdag. Speciellt om ni lattjat med karaktärsgeneratorn jag länkade till. Smile

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  claes tis sep 20 2011, 14:52

Vi fixar allt på torsdag istället. Borde gå fort som du säger om alla har halvkoll på hur det går till.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 47
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Patrik tis sep 20 2011, 15:46

Såg precis gårdagens konversation om att ses ikväll! så går det när man jobbar oregelbundna tider.
Ok, vi fixar allt på torsdag.

Fanns det inte en förmåga " night goer", typ, som innebar att man kan spendera en hope så blir man björn för en natt och
kan färdas i te dagsmarscher?

Klockan 18 hos Claes på torsdag då?

Patrik

Antal inlägg : 132
Join date : 11-04-24

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots tis sep 20 2011, 17:05

Patrik skrev:Såg precis gårdagens konversation om att ses ikväll! så går det när man jobbar oregelbundna tider.
Ok, vi fixar allt på torsdag.

Fanns det inte en förmåga " night goer", typ, som innebar att man kan spendera en hope så blir man björn för en natt och
kan färdas i te dagsmarscher?

Klockan 18 hos Claes på torsdag då?

Jopp, jag har för mig det. Kommer inte ihåg hur den funkar exakt men man kan iaf "bli" en björn om nätterna. Vet inte om det är så att man faktiskt förvandlas eller om man tar besittning över en redan existerande brummare.

Klockan 18 blir nog bra. Eller strax därefter - kommunikationerna från mitt jobb är helt knasiga och förseningar hör till normalbilden. Razz

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  claes tor sep 22 2011, 12:49

Är det någon som har möjlighet att skriva ut rollformulär?
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 47
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots tor sep 22 2011, 12:57

Jag fixar't!

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Patrik fre sep 23 2011, 14:01

tack för igår!
Kanon kul, Känns som ett riktigt bra spel med skön stämning. jag vill ha mer.
Enda tråkiga var att Anders inte var med.

Grattis på födelsedagen Martin.

Patrik

Antal inlägg : 132
Join date : 11-04-24

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Carlleon fre sep 23 2011, 17:50

Tackar!

Håller med, det var roligt och det är ett spel med stor potential. Ser fram emot böckerna så det blir lite lättare att läsa på regler och annat.

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots sön sep 25 2011, 00:55

Håller med, det var verkligen riktigt jäkla roligt - och systemet hjälpte en till den stämning som Sagan om Ringen onekligen ger en.
Jag ska försöka skriva ihop en krönika i veckan om inte jobb och annat tar för mycket tid. En statstjänstemans börda är aldrig för tung heter det ju. Razz

Några highlights i mina ögon dock (jag är full, så detaljer och annat är skitsamma):

* Dvärgen. Jag ville ha en dvärg som skulle skeppa med egen öl på båten och vara lite butter överlag. Vad fick jag? En dvärg som gjorde just detta. Utan att jag nämnde det alls. Klockrent Smile
* Patriks björnkarl* som gladeligen berättade historier. Det här är något jag kommer spela vidare på. Jag vill ju verkligen få in en historik i kampanjen och för de karaktärer som det känns aktuellt kommer jag ge ett litet försteg i historien så att dessa kan förbereda sig. Detta gäller främst Carlleon men också Patrik.
* Claes alviske emissarie, som för övrigt är bror till carlleons karaktär, känner jag personligen att jag kan knyta många historier till framöver. Om ni andra är med på frågan så skulle jag gärna ge denna karaktär en bonus som innebär +1 i standing**
* Sen måste ju såklart nämnas den så otroligt coola scenen vid Girions Trappa där Amranil spelade en forntida sång om Girions Trappa. DET är sagan om ringen om något Very Happy

* Funkar den försvenskningen?
** Jag tycker att din karaktär ska ha det, minst, i och med att du är ett sändebud från Mörkmårdens härskare.

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Catboots sön sep 25 2011, 01:10

Och nu ett inlägg gällande kampanjens upplägg.

Jag hade skitkul den här första sessionen. Min koll på reglerna efter första genomläsningen var inte den bästa så det var kanske tur att vi inte kom till några klurigheter. Till nästa session kommer jag dock vara ett orakel! Very Happy

Nu är dock min fråga så här;
I och med att det inte finns några färdiga kampanjer till det här spelet så tänkte jag fråga er hur ni vill ha det.
  • Vill ni ha en kampanj som fokuserar hårt på en enskild händelse och blir kort men betydande eller ska vi dra ut på det och spela ut många av mötena med potentater? Jag har planerat för båda delarna i huvudet så det ena behöver inte utesluta det andra men det blir ett annat fokus... vilket leder mig till.
  • Vad vill ni fokusera på - vildmarken eller staden? Det finns ju ganska få civiliserade utposter kring Mörkmården men politiken i detta nybyggarområde är intressant - så också de faror som rör sig mörkmårdens dunkla djup.
  • Vad vill ni helst se i kampanjen? Ska det vara många möten med intressanta karaktärer eller svårigheter i vildmarken?
  • Vill ni ha skräck eller action? (När jag spelleder blir det på något sätt alltid lite skräck...)
  • En grej jag har klurat på, som jag även nämnde, är att ha en öppen kampanj där ni helt bestämmer hur ni reser själva och händelserna på vägen ligger i vilka vägval ni tar. Kräver lite mer förberedelse men jag tror det leder till en jäkligt dynamisk kampanj där inte ens jag som spelledare ser slutet. Jag har endel idéer på temat som kan bli riktigt kul. Det anstående femhäradsmötet kommer få stor roll då... och ni också såklart Wink

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Carlleon sön sep 25 2011, 07:45

Min första känsla är att en öppen kampanj med viss styrning av SL kan passa mycket bra i spelvärlden.

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  claes mån sep 26 2011, 13:19

Catboots skrev:
Vill ni ha en kampanj som fokuserar hårt på en enskild händelse och blir kort men betydande eller ska vi dra ut på det och spela ut många av mötena med potentater? Jag har planerat för båda delarna i huvudet så det ena behöver inte utesluta det andra men det blir ett annat fokus...
Det får gärna hända ganska mycket. Liksom inte något grisordarspel utan mer episkt (dra inte för stora växlar på ordvalet episkt).

Catboots skrev:
Vad vill ni fokusera på - vildmarken eller staden? Det finns ju ganska få civiliserade utposter kring Mörkmården men politiken i detta nybyggarområde är intressant - så också de faror som rör sig mörkmårdens dunkla djup.
Vildmark känns mer "Sagan om ringen"-aktigt men lite stad kan nog funka. Men jag mest fokus på vildmark trots allt.

Catboots skrev:
Vad vill ni helst se i kampanjen? Ska det vara många möten med intressanta karaktärer eller svårigheter i vildmarken?
Jag vill gärna ha många möten med "monster". Vilda jakter på orchband eller kanske tvärtom.

Catboots skrev:
Vill ni ha skräck eller action? (När jag spelleder blir det på något sätt alltid lite skräck...)
En bra kombination.

Catboots skrev:
En grej jag har klurat på, som jag även nämnde, är att ha en öppen kampanj där ni helt bestämmer hur ni reser själva och händelserna på vägen ligger i vilka vägval ni tar. Kräver lite mer förberedelse men jag tror det leder till en jäkligt dynamisk kampanj där inte ens jag som spelledare ser slutet. Jag har endel idéer på temat som kan bli riktigt kul. Det anstående femhäradsmötet kommer få stor roll då... och ni också såklart Wink
Kanske ett bakomliggande tänk från dig som SL men att vi har många vägar att nå dit du tänkt. Så öppen men med en baktanke.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 47
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Carlleon mån sep 26 2011, 15:46

Ser i "spelplanerargrejen" att vi alla kan spela den 27/9, alltså i morgon. Pratade just med Anders och han kan ej då han skall jobba kväll. Nu kommer frågan till er andra. Ska vi spela TOR i morgon tisdag?

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Patrik mån sep 26 2011, 17:19

Jag är på! och på torsdag tror jag. Nu ska jag diska, sen ska jag svara på Johans funderingar.

Patrik

Antal inlägg : 132
Join date : 11-04-24

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Patrik mån sep 26 2011, 20:26

Glömde att jag skull skriva lite här. Nu ska jag sova.
Jaag jobbar till 15 imorgon så jag kommer inte kunna
Kolla forumet under dagen. Men räkna med mig om det
Ska spelas. Skriver på telefonen och ser att det ser lite konstigt ut.

Patrik

Antal inlägg : 132
Join date : 11-04-24

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  claes mån sep 26 2011, 20:59

David kan inte imorgon tyvärr.

Har ni lust att spela brädspel istället?
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 47
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

The One Ring - Sida 2 Empty Sv: The One Ring

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet