KULTURFIS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

5 posters

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Anders fre apr 22 2011, 16:23

Hej, den här tråden är riktade till de 4 spelare som ska delta i spelandet av kampanjen Undergångens Arvtagare till rollspelet Mutant. (Ni vet vilka ni är).

Alla andra är välkomna att läsa (men skriv helst inga inlägg).

Först några hållpunkter och datum för spel:

Första träffa på ett fik på Götgatan torsdagen den 28 april kl. 18.30.

Först spelträff då vi också skapar karaktärerna 10, 11 eller 12 maj kl. 19.00-23.00.

I den här tråden kan vi diskutera allt som gäller denna kampanj: boka tider, diskutera spelet med mera. Ni får gärna skapa egna trådar för era karaktärer. Där kan främst du och jag (i egenskap av spelledare) diskutera din karaktär men trådarna kommer vara öppna för alla. Hemliga saker får vi ta via PM.

Så, var så goda!

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Skrapan Gallerian

Inlägg  Anders mån apr 25 2011, 15:55

Hej,

vi ses på torsdag kväll kl. 18.30 på caféet som ligger i markplan på Skrapan Galleria (Södermalm, Götgatan).

Vi ses där. För att ni ska känna igen mig så är jag nörden med hög hatt, vit läderrock och röd mantel. geek
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Carlleon mån apr 25 2011, 19:54

Jag har på mig zonfararkläder och är beväpnad med en Äcklers brakarbock. (Har naturligtvis en Pyrisk örn i kavajslaget.)

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Tankar och funderingar!

Inlägg  Carlleon mån apr 25 2011, 20:16

Jag ser fram emot detta spel av flera orsaker. För det första älskar jag världen som det hela utspelar sig i och för det andra är det roligt att börja spela med folk som jag inte känner särskilt väl, eller inte alls, sedan tidigare. Att vi kommer att spela cirka 2 gånger/månad passar mig ypperligt.

Jag har flera funderingar på rollperson men då vi kommer att slå fram karaktärerna så velar jag lite med vad jag vill spela; är man allt för fäst vid en idé så kommer den garanterat inte att fungera med det man slår Mad . Jag har några bilder (gamla svartvita rackare) som jag nog kommer att använda som inspiration.

I processen att skapa karaktärerna är jag mycket för att man tittar på gruppdymnamiken redan innan man skapar själva individerna. Jag tror på grupper som är relativt inkörda redan från början så som arbetskamrater, släkt; herre & bbetjänt; barndomsvänner etc. Det är inte nödvändigt men jag tror att man bör ha något som håller gruppen samman.

I tärningarnas våld har jag varit sedan första Drakar & Demoner i början av 80-talet. Ute i verkligheten är jag typ 40 år och har fullt upp med familj och mitt jobb som SWAT. Suspect

Ser fram emot att träffa Er alla på onsdag!

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  claes tis apr 26 2011, 10:50

Hej. Jag kommer också vara med. Har spelat med Anders en gång tidigare, men det blev nog bara två spelmöten. Det ska bli kul att spela för en gångs skull — jag är alltid SL i min spelgrupp.

På torsdag dyker jag upp.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 46
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Catboots tis apr 26 2011, 10:57

Jag (Johan) kommer också dyka upp på torsdag - men framförallt vara med och spela.
Har på sistone spelat mest Dungeons and Dragons så det ska bli skönt att få komma från rutnätet lite. Smile

Mig känner man igen som en tjock men glad pöjk med ironisk t-shirt och kortklippt hår.

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Många var kallade men få blev valda

Inlägg  Anders tis apr 26 2011, 13:00

Så, du har alla utom Patrik gett sig till känna. Patrik är alltså den 4 spelaren, han kommer på torsdag så då får han chans att presentera sig.

Nytt gäng, gammalt spel:
Berätta gärna vad Mutant var/är/ kan vara för er. Hur du vill spela denna gång är av största intresse (gällande spelvärlden)?

Hur vill du spela? Mycket regler, lite regler, djupimmersion, action, inga regler, "säg JA, eller slå", culture-gaming, scenbaserat, samberättande, medberättande, historiedrivet, karaktärsdrivet?

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  claes tis apr 26 2011, 13:39

Anders skrev:Berätta gärna vad Mutant var/är/ kan vara för er. Hur du vill spela denna gång är av största intresse (gällande spelvärlden)?
För mig är Mutant mycket humor och action. Blir det mer allvarligt kommer jag kanske ha svårt att hålla mig och det kan säkert slinka ur en eller annan putslustig kommentar.

Anders skrev:Hur vill du spela? Mycket regler, lite regler, djupimmersion, action, inga regler, "säg JA, eller slå", culture-gaming, scenbaserat, samberättande, medberättande, historiedrivet, karaktärsdrivet?
Jag gillar lagom mycket regler. Är inte så mycket för husregler och vill helst köra efter reglerna som presenteras i spelet. Immersion är inget för mig utan ser mer rollspel som "spel". Action och historiedrivet passar mig. Dock är jag inte omöjlig utan testar gärna på annat sätt att spela Mutant på.

Är det nog med spelare? Om inte kan jag ordna en till spelare.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 46
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Anders tis apr 26 2011, 14:55

claes skrev:
Anders skrev:Berätta gärna vad Mutant var/är/ kan vara för er. Hur du vill spela denna gång är av största intresse (gällande spelvärlden)?
För mig är Mutant mycket humor och action. Blir det mer allvarligt kommer jag kanske ha svårt att hålla mig och det kan säkert slinka ur en eller annan putslustig kommentar.

Anders skrev:Hur vill du spela? Mycket regler, lite regler, djupimmersion, action, inga regler, "säg JA, eller slå", culture-gaming, scenbaserat, samberättande, medberättande, historiedrivet, karaktärsdrivet?
Jag gillar lagom mycket regler. Är inte så mycket för husregler och vill helst köra efter reglerna som presenteras i spelet. Immersion är inget för mig utan ser mer rollspel som "spel". Action och historiedrivet passar mig. Dock är jag inte omöjlig utan testar gärna på annat sätt att spela Mutant på.

Är det nog med spelare? Om inte kan jag ordna en till spelare.

Action utlovas. Humorn kommer av sig självt men det är inget som jag som SL kommer att trycka på. Rollspel, och speciellt Mutant, har en inbyggd det-går-åt-helvete-humor som kommer att dyka upp av sig själv (ganska snabbt om tärningarna inte är med er).

Vi kommer att hålla oss till orginalreglerna och använda oss av de tilläggsregler vi tycker känns bra. Det finns några husregler med dom handlar mest om karaktärsgenerering.

Jag tycker att man ska spela karaktär, det man säger är karaktärens ord i situationen. Sen kan man "pausa" för att snacka meta eller plot, det är helt okej. Jag kommer att försöka sett tydliga scener (och ni som spelare får gärna komma med förslag på scener ni vill spela), för att vi ska få ett driv i historien och skippa all dötid (vi sitter runt lägerelden-skit-spel). Med jämna mellanrum kommer plotdrivande scener som kastar historien framåt och dom kan innehålla både bomber och flaggor. Sen ska det finnas scener som belyser en karaktär och något speciellt med honom/henne. För det är en viktig sak, det som är nedskrivet på ditt rollformulär kommer att komma med i spel, allt! Men allt det här kommer att ge sig när vi spelar och det ska flyta på och bilda en helhet.

Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Claes

Inlägg  Anders ons apr 27 2011, 12:52

Hej, jag tycker 4 spelare är lagom. Då får alla utrymme att spela sina karaktärer. eventuellt kan det komma att bli gästspel om det kan intressera din kompis. Då kanske han/hon är med vid två till tre speltillfällen för att spela en viktig och deltagande SLP.

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Vi ses ikväll

Inlägg  Anders tor apr 28 2011, 13:33

Då ses vi alla ikväll.

Om ni behöver nå mig så finns jag på mailen, anders.lekberg[at]gmail.com alternativt på telefon 0703020208.

Syns snart!

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Tack för igår

Inlägg  Anders fre apr 29 2011, 10:16

Hej alla,

tack för ett bra första möte.

Nästa steg är karaktärerna och där har vi kommit en bit.

MARTIN - IMM eller MM med skrotletare/soldat bakgrund

JOHAN - PSI med ett förflutet som konstnär, eventuellt släkt med ätten Skarprättare

PATRIK - IMM som är advokat/lagvrängar med stort kontaktnät på båda sidor om lagen eller MD räv som letar forntidsprylar

CLAES - ROB, gangster i Pirit

Det är viktigt att någon karaktär kan reparera, teknologi, fordon, medicin, naturvetenskap, zonkunskap, undre världen, bildning,

Jag tror alla kommer att hitta sin plats i gruppen.

Vi ses den onsdagen den 11 mars kl. 18.30 på Siljansvägen 71, 2 tr. i Årsta.

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Äter Mutant

Inlägg  Anders sön maj 01 2011, 14:11

Just nu äter, läser och sover jag Undergångens Arvtagare.

Jag tror att vi kommer att skapa en riktigt bra kampanj tillsammans. Jag ser fram emot att veta vilka era karaktärer kommer att vara. Vilken plats de kommer att ha i gruppen och i världen. När dom är på plats så vet jag också hur jag ska lägga upp kapitel och scener i äventyret. Alla ska få sin plats i solen och få möjlighet att briljera med just sina speciella kunskaper, färdigheter och förmågor.

Snart är det den 11:e maj!

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Arbetsfördelning

Inlägg  Anders mån maj 02 2011, 17:30

Här kommer lite arbetsfördelning:

JOHAN: skulle du kunna styra upp ett par schysst playlists. Jag har veto och tycker som bekant om filmmusik för att skapa stämning. Förslag är filmerna: 1492, From Hell, The Mission, The Prestige, Shutter Island, Inception, The Book of Eli m.fl.

CLAES: kan du se om du kan kopiera eller skriva ut alla handouts. Jag har inte tillgång till varken skrivare eller kopiator.

Martin och Patrik klarar sig undan så länge om ni inte har några egna idéer?

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Handouts

Inlägg  claes tis maj 03 2011, 08:15

Anders, vilka handouts tänker du på? Det kan vara lite trixigt att skriva ut dem när jag sitter hos kund. Om jag kan få tag i dem som pdf kan det funka.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 46
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Namnlista

Inlägg  claes tis maj 03 2011, 08:17

Jag pratade sist om att jag har en namnlista över typiska Mutantnamn. Jag sammanställde den som en pdf. Kolla, kolla: http://tinyurl.com/429ofu6
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 46
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Handouts

Inlägg  Anders tis maj 03 2011, 18:17

Jag har fått nytt jobb och börjar på fredag. Jag fixar handouts:en själv på mitt nya jobbs kopieringsmaskin.

Jag ska kolla in namnlistan.

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Första spelmötet

Inlägg  Anders ons maj 04 2011, 12:06

Kan ni spela söndagen den 29 maj, kl. 15.00-21.00?

Det är alltså första gången vi ska spela, skapa karaktärer gör vi onsdagen den 11 maj!

/Andy
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Catboots tis maj 10 2011, 07:27

Anders skrev:Kan ni spela söndagen den 29 maj, kl. 15.00-21.00?

Det är alltså första gången vi ska spela, skapa karaktärer gör vi onsdagen den 11 maj!

/Andy

Missade helt att det fanns en sida två på den här tråden...

Japp, jag kan spela då. Och jag kan fixa en spotifyplaylist. alien

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Relationer

Inlägg  Patrik tor maj 12 2011, 20:48

ok. Tänkte att vi skulle ha allt runt karaktärerna kirrat till nästa gång vi ses, så vi kan spela så mycket som möjligt.

Baserat på vad vi snackade om igår medan vi gjorde karaktärerna samt bussresan kan det kanske ligga till så här:

Martin- MM, ung knegar kille som är uppväxt i skumma kvarter i Hindenburg, där han skumraskat lite. Som en oerfaren kriminell gick det inget bra och han flydde till Pirit för att börja om. Efter ett kortvarigt försök till ett vanligt kneg i någon fabrik, så började det klia i fingrarna. Målet var Översten. Och det gick åt skogen. Av någon anledning, fattade Översten tycke för den unge spjuvern och var beredd på att ge honom en chans. Just nu har knegar killen städtjänst i Överstens butik/lokal/lager( vet ej vad han har). Där mötte han någon släkting till Översten, en ung adelsman med känsligt utseende och en passion för måleri.
De fann varandra genom ett par flaskor tokjos en kväll. Knegar killen har även stött på några av Överstens anställda bla. en belevad automat vid namn Råmeo samt den luggslitna räven Rånni. Detta radarpar har bara gjort korta visiter hos Översten då de tydligen för det mesta drar runt på frihetens slätter.

Johan-PSI, aristokrat ( släkt med kungen?) som har skickats i väg från sitt barndoms gods, där din alldeles egna ateljé fanns!, till Översten i Pirit. Där har du varit ett tag när knegar killen dyker upp och ni börjar umgås trots fundamentala skillnader i bakgrund. Då du varit hos Översten ett tag har du träffat Rånni och Råmeo ett par gånger. Översten kanske till och med har föreslagit att du ska följa med dem ut i vildmarken, då han tycker att du behöver tuffa på dig.

Claes- Roboten Råmeo, som tjänst gjort hos någon gangsterfamilj i 15-20år? Så småningom var det något som inte kändes rätt med det kriminella och du tog en promenad. Detta var 10 år sedan kanske, så du är inte super jagad i Pirit längre, men får fortfarande passa dig. För ett par år sedan hamnade du av någon anledning vilse i vildmarken. Där träffade du Rånni som guidade tillbaks dig till civilisationen. Efter den strapatsen kände du något av en tacksamhetsskuld till räven och beslutade att umgås med honom ett tag. För kanske något år sedan träffade ni Översten som anställde er. Ni har även hunnit med en zonresa eller två. Nyligen har det flyttad in en ung släkting till Översten hos Översten, som du finner riktigt kultiverad och trevlig.

Patrik-MD, Räven Rånni Rask. Skrotletar sonen som vill ha mer än ryggont efter timmar av att plocka forntida glasskärvor i närheten av det lilla samhälle där han växte upp. På sin väg mot de stora zonerna,stötte han på Råmeo. Under en ganska händelselös resa på ett par dagar till Pirit upptäckte Rånni vilken mäktig automat Råmeo är och hur bra de skulle vara tillsammans. Nu har de hängt ihop ett par år och Råmeo är Rånnis allra bästa vän, som han även ser upp till något oehört. Nästan idolstatus på Råmeo. Även Översten är en individ som Rånni respekterar och känner sig hedrad att få jobba åt.
Överstens släkting som nyss flyttat till Pirit verkar vara en riktig ömfoting, sånt gillar inte Rånni. Men Överstens vänner är Rånnis vänner. Den nya killen som städar för det mesta, han har dock något i blicken som man ska passa sig för.


Så där. Var det lite så vi menade? Nu har ju jag freestajlat lite här på allas bakgrunder men jag tänkte att vi måste börja någonstans för att kunna snacka ihop oss på två veckor.



Patrik

Antal inlägg : 132
Join date : 11-04-24

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Carlleon lör maj 14 2011, 18:41

Mycket bra skrivet Patrik, vad det gäller min karaktär slår du huvudet på spiken. Smile

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Catboots tis maj 17 2011, 07:45

Patrik skrev: Massa text

Fett! Börjar ju bli riktigt bra det här - bara utifrån din text ser man ju flera potentiella håll som den här gruppen kan utvecklas åt. Very Happy

Har fixat en stor playlist nu - och ett par playlist för olika stämningar. Kan dock inte länka dem nu då jag sitter på jobbet.
Men om ni har förslag på "mutantig" musik är det bara att skriva ett inlägg här eller lägga in dem i listan (när jag får upp länken).
Tankar om hur mutant "låter" vore intressant också.

Catboots

Antal inlägg : 63
Join date : 11-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty INSTÄLLT SPELMÖTE

Inlägg  Anders tis maj 17 2011, 20:15

Martin meddelar att han inte kan spela tisdagen den 24 maj. Jag vill att alla ska vara med första gången och därför ställer vi in spelmötet.

Kom med förslag på nya dagar och tider.

/Anders
Anders
Anders
Admin

Antal inlägg : 155
Join date : 10-10-07
Age : 44
Ort : Årsta, Stockholm

http://www.femtsex.wordpress.com

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Carlleon tis maj 17 2011, 20:23

Min fru var tvungen att byta arbetspass och jag har ingen barnvakt. Beklagar verkligen då jag såg fram emot att börja spela med er.

Crying or Very sad

Carlleon

Antal inlägg : 96
Join date : 11-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  claes ons maj 18 2011, 08:50

1:a, 2:a eller 3:e juni kan jag.
claes
claes

Antal inlägg : 86
Join date : 11-04-26
Age : 46
Ort : Stockholm

http://www.hv71.se

Till överst på sidan Gå ner

Spela Mutant - Undergångens Arvtagare Empty Sv: Spela Mutant - Undergångens Arvtagare

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet