KULTURFIS
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?

3 posters

Gå ner

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?  Empty Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?

Inlägg  Mats Glaad lör okt 09 2010, 06:10

Western Digitals nya My Book-disk är på hela 3 TB.

http://bit.ly/co84Qz

Trist om den skulle gå sönder eller bli stulen den dag man lyckats fylla den med data. Å andra sidan ska man ju alltid ta backup.

Mats Glaad

Antal inlägg : 13
Join date : 10-10-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?  Empty Sv: Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?

Inlägg  Magnus sön okt 10 2010, 11:20

Historiskt sett borde ju denna diskussion inte vara olik den som måste ha förts när det kom låt säga 1 gigs-diskar. Varför ska man ha så mycket utrymme? Tänk om den blir stulen. Bättre att ha fem 200MB än en 1-gigs, i så fall.

Jag tycker du ska köpa en tre gigs-disk! Vill man inte bli av med viktigt material är svaret inte mindre diskar utan back-up. Då kan man bli av med en och ändå ha allt kvar. I så fall ska du köpa två stycken.

Hoppas detta inlägg gjorde folk klokare.

/M

Magnus
Magnus

Antal inlägg : 25
Join date : 10-10-07

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?  Empty Sv: Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?

Inlägg  Mats Glaad sön okt 10 2010, 12:52

Jo, nog är jag smart nog att förstå att hårddiskarnas lagringskapacitet växt sedan urminnes tider. Det är ju egentligen inte det i sig som är intressant, även om jag kan se hur det framstod som så i inlägget.

Det intressanta är att utvecklingen på just storlekssidan i just det här fallet inte korrelerar särdeles väl med någon allmänt ökat lagringsbehov, vilket varit fallet fram till 500 GB-hårddiskarnas ankomst, på ett ungefär. Vi använder oss fortfarande av samma filformat och filstorlekar idag som vi gjorde redan för 7-8 år sedan. Det är fortfarande många som starkt ifrågasätter 1 TB-modellernas försvarbarhet. Att i det läget lansera en tre gånger större drive torde vara tämligen ogenomtänkt rent kommersiellt. Jag anser mig själv hysa väldigt mycket data på mina diskar, vilkas sammanlagda kapacitet uppgår till 1,5 TB. Dock är dessa dels inte fyllda mer än till 40 procent, dels formligen späckade med dubletter av musik och film, likväl som enorma audioprojekt, backuper och annat.

I en tid då dessutom allt större del av den data vi konsumerar flyttar ut i molnet känns det än mer anmärkningsvärt att nyttja så stor kapacitet på en lokal disk. Utvecklingen borde rimligtvis gå åt andra hållet i det här segmentet. Dvs mindre, tystare och billigare snarare än större och dyrare.

Omvänt, även: Om det nu är en självklarhet med lagringskapacitetens uppenbarligen exponentiella utveckling så kan man ju undra varför en 5- eller 10-TB-disk inte vore rimligt? Eller varför inte 20, 40 eller 60?

Mats Glaad

Antal inlägg : 13
Join date : 10-10-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?  Empty Sv: Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?

Inlägg  Magnus sön okt 10 2010, 19:02

Du har så rätt. Vi kommer att behöva stora diskar först när det finns en IMAX-projektor i varje hem och filmfilerna är på 500GB.

Vad gäller 10TB-, 20TB-, eller 60TB-diskar så tror jag det kommer att dyka upp inom en snar framtid. Det handlar förmodligen bara om vad som är kommersiellt, dvs när kreti och pleti och jag själv har råd att köpa dom; när produktionskostnaden blir tillräckligt låg, som med USB-minnena.

Om vi verkligen behöver dessa diskar är bryr sig nog inte tillverkarna om. Det finns så mycket skit att köpa som ingen behöver.

/M
Magnus
Magnus

Antal inlägg : 25
Join date : 10-10-07

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?  Empty NAS

Inlägg  Max tor okt 14 2010, 06:25

Lösningen på lagrings- och backupproblem är NAS.
Det är diskar som har ett rudimentärt OS och som kopplas direkt till nätverket.
De har ofta RAID och en massa annan gottis.
På senaste tiden har de börjat gå ner i pris och kan nu fås på konsumentmarknaden till hanterbara priser, från 2000 och uppåt.
En riktigt bra konfiguration av hårdvara går dock på runt 10 000:- vilket än så länge är ganska mycket pengar.

Jag har tänkt återkomma med ett ordentligt i inlägg ämnet NAS.


Max

Antal inlägg : 1
Join date : 10-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?  Empty Sv: Hur stor hårddisk vågar man ha egentligen?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet